Bäst Pulsklocka 2019: De bästa pulsklockorna med GPS (Uppdaterad juni 2019)

bästa pulsklockan 2019

Vilken är den bästa pulsklockan med GPS på marknaden?

Som det ser ut på marknaden just nu är den  populäraste klockan Garmin Forerunner 235.  Den är från 2015 och har gått ner ordentligt i pris. Om du är en seriös löpare och söker efter en kompromisslös pulsklocka så finns det lite andra modeller du bör kolla på dock. Men om du är en mer avslappnad löpare eller har en mindre budget, så är Garmin Forerunner 235 det bästa valet. Den har alla funktioner de allra flesta klarar sig utmärkt på.

Om inte någon av dessa pulsklockor intresserar dig, läs vidare för att se vilka andra modeller som är mest populära och vunnit bäst i test. 

Hur vi testat klockorna

När vi testat klockorna ser vi till att vi bär dem i minst två veckor och testar dem mot konkurrerande pulsklockor som sedan tidigare visat sig erbjuda korrekt spårning.

Vi jämför också den handledsbaserade pulsmätaren mot avläsningarna av ett dedikerat HRM-band för mätning av noggrannhet. Vi utför alla testkörningar på ett spår som vi vet är exakt 5km för att kontrollera GPS och distansspårning. Samtliga Garmin, Suunto och Polar som vi provat har visat en extremt exakt spårning. 

TESTVINNARE JUNI 2019

1. Garmin Forerunner 235 – Sveriges populäraste pulsklocka

köpa pulsklocka 2019

Färgskärm, många sensorer, sömnavläsning
Upp till 9 dagars batteritid
Stöd för iOS och Android
Inbyggd GPS och stöd för ANT+
Har måtten 45 x 45 millimeter
Lanserades 2015
Datumvisare, Timer, hastighetsmätare, stoppur, kalorimätare,
upplyst tavla, alarm, avancerad kompass, stegräknare och vibrationsalarm.

Garmin Forerunner 235 tar allt som var bra med sin föregångare, Forerunner 225 och förpackar den i ett mindre och lättare skal. Garmin lägger också till nya funktioner, till exempel möjligheten att lägga till tredje parts ”skärmar” och appar. Jag tillbringade en månad med Forerunner 235 som både en pulsklocka och en aktivitetsspårare hela dagen och kan med säkerhet säga att det här är den bästa GPS-klockan jag har använt. Forerunner 235 är inte billig, men om du är seriös med att springa och vill ha en bra handledd partner, så är det den här du vill spana in!

Medan den definitivt har en sportig design, ser Forerunner 235 mindre ut som en GPS-klocka och mer som en traditionell klocka, speciellt när du byter ”ansikte” på klockan. Jag testade en helt svart version, men om du vill sticka ut kan du få den med ett blått eller rött band.

Vid 1,77 tum i diameter, 0,46 tum tjock och 1,5 ounce, är Forerunner 235 tunnare och lättare än föregångaren, Forerunner 225 (1,9 x 1,3 x 0,6 tum och 1,9 uns). Dessutom har Garmin ökat skärmens storlek till 1,23 tum på 235 (upp från 1 tum på 225) och förstärkt upplösningen något till 215 x 180 pixlar. Skärmen är inte längre en perfekt cirkel – topp och botten är skivade av – men totalt sett är det större.

Tunnhet och lätthet var omedelbart väldigt uppenbart att Garmin har fokuserat på. Direkt när jag klämde fast den på min handled kändes det som om den knappt var där. Som på sina tidigare klockor placerade Garmin två knappar på klockans högra sida (start och bak) och tre till vänster (bakgrundsbelysning, upp och ner). Genom att använda dessa knappar tillsammans med ett intuitivt användargränssnitt, navigerade jag lätt igenom 235-menyerna. Det finns inget behov av en pekskärm. Jag har funnit att pekskärmar inte fungerar bra när mina händer blir svettiga.

Funktioner

Forerunner 235 har några bra avancerade funktioner. Dessa inkluderar några som bara, normalt sett, finns på Garmins mest avancerade GPS-klockor, till exempel din VO2 max, en mätare av hur mycket syre din kropp kan bearbeta. Ju högre antal, desto mer vältränad är du!

Forerunner 235 har också en återhämtningsrådgivare, som låter dig veta hur länge du ska vila före din nästa ansträngning.

Prestanda

När jag först började testa GPS-klockor kunde jag vanligtvis få det mesta av min sträckning som gjordes när enheten äntligen förvärvade en satellitsignal. Inte längre. Forerunner 235 plockade upp en GPS-signal snabbare än vilken enhet jag någonsin testat. Klockan chirped, vilket indikerar att den var ansluten, på mindre än 20 sekunder. Det söker både GPS och GLONASS (Rysslands version av GPS) satelliter, vilket kräver lite mer ström från klockan, men du kan ändra det här alternativet.

Batteritid

Garmin säger att Forerunner 235 ska klara 11 timmar när du har aktiverat träningsläget (med GPS och pulsmätare) och upp till nio dagar när den används som klocka med aktivitetsspårning, meddelanden och pulsmätare. I mina testter klarade jag 8 dagar utan träning med klockan – vilket måste ses som fullt acceptabelt!

Jag tycker särskilt att Garmin fortsätter att minska storleken på laddningsanslutningarna. Fast det är fortfarande deras egna koppling, krokar det lilla klippet säkert på sidan av Forerunner 235 och laddar upp klockan snabbt via USB.

Sammanfattning

Nybörjare till aktiva elitlöpare kommer att älska vad Forerunner 235 har att erbjuda. Den är tunn, väger lite och väldigt lätt att använda! Den spårar din plats och puls när du kör, och låter dig anpassa sin skärm. Det enda som den saknar som jag önskar att den hade är möjligheten att ladda och spela musik från klockan själv, som du kan göra vi vissa andra modeller.

Alla som letar efter en riktigt bra pulsklocka med GPS för kolla in Forerunner 235. Jag kommer definitivt att fortsätta använda min!

Bäst pris hos:

Sportamore.se Outdoorexperten.se

2. Garmin Forerunner 735XT – Bästa pulsklockan för multisportare och triathleter!

recension garmin forerunner 735

Fördelar

Så bekväm att du knappt märker det
Attraktiv design
Imponerande batterilivslängd
Flera träningsfunktioner
Smartphone-anslutning
Nackdelar
Tjock skärmfäste
Garmin Connect-appen är fortfarande strulig att använda

Specifikationer

  • Finns i svart, grått eller blått
  • GPS / GLONASS
  • Optisk pulsmätare
  • Garmin Connect IQ-appar
  • Upp till 11 dygns batterilivslängd / 11 timmar med GPS
  • Smartphone-meddelanden
  • Cirkapris: 2590:-

Bästa pris hos:

Sportamore.se

Garmin Forerunner 735XT kan mycket väl vara den perfekta pulsklockan, med allt du behöver, inklusive GPS, en pulsmätare och aktivitet- och sömnmätning. Med sin höjdmätare och kompass är det också en mångsidig multi-sport klocka, och perfekt för triathlon tack vare att den tål vatten så pass bra.

Vi hittade GPS-signal väldigt snabbt vilket innebär att du inte behöver vänta länge innan du kan ge dig iväg. Om du är en triatlet kan du växla mellan discipliner med bara en knapptryckning och menyerna är enkla att förstå. Batterilivslängden är också fantastisk, med cirka två veckor av vanlig aktivitetsspårning eller hela 24 timmars vid GPS-användning.

Det finns också smarttelefonkoppling så att du kan få meddelanden till din klocka. Garmin Forerunner 735XT är resultatet av många år av produktforskning och design och är en fantastisk löparklocka.

Bästa pris just nu:

3. Garmin Vivoactive 3

bästa pulsklocka 2019

Fördelar
Lättläst display
Exakt distansmätning
Bra pulsmätare
Lång batteritid
Riktigt snygg!

Nackdelar
Känns lite plastig
Begränsade funktioner
Garmin Pay är inte tillgängligt överallt
Ingen inbyggd musiklagring

Specifikationer

  • GPS / GLONASS
  • Optisk pulsmätare
  • Garmin Connect IQ-appar
  • Upp till 7 dygns batterilivslängd / 13 timmar med GPS
  • Smartphone-meddelanden
  • Cirkapris: 2990:-

Bästa pris hos:

Sportamore.se Outdoorexperten.se

Vad har Garmin Vivoactive 3 för funktioner?

Vivoactive 3 är Garmins första löparklocka som inkluderar företagets betalningssystem – Garmin Pay – som är utformat för att konkurrera med Apple Pay, Google Pay och Fitbit Pay. Tyvärr är många av dessa funktioner inte tillgängliga i Sverige.

Annars innehåller den alla funktioner som du kan förvänta dig av en avancerad sportsklocka, inklusive GPS / GLONASS, en pulsmätare, träningsfunktioner som VO2 Max-uppskattningar och övervakning under hela dagen. Detta är toppat med grundläggande smartwatch-funktionalitet och upp till sju dygns batteritid.

Garmin Vivoactive 3 – Design och komfort

Garmin Vivoactive 3 har formen av en mer traditionell klocka, – en avvikelse från många av Garmins andra, mer vanliga sportklockor. Det finns en ganska tjock silverring runt skärmens omkrets som vi tycker ser riktigt snyggt ut. Tyvärr kan vi inte använda denna för att styra menyerna.

I stället har Garmin introducerat det som kallas ”Side Swipe” -kontroller, där en sensor är inbäddad längs vänster sida av klockans hölje. Detta gör att du kan peka fingret mot kanten för att rulla upp och ner menyer, med lite haptisk återkoppling när du byter mellan skärmar.

Det finns också endast en fysisk knapp på sidan för att komma åt menyerna. Det betyder att du är mer beroende av pekskärmen än vad som är vanligt  för de flesta sportklockorna, som oftast har fler fysiska knappar för att göra interaktionen enklare under träning.

Vivoactive 3 finns i antingen svart eller vitt. Jag har endast provat den vita, men jag tycker den svarta är snyggare.

Klockan väger endast 43 gram, så den är bekväm och kommer inte att distrahera eller störa dig under dagen eller under träningen. En nackdel gällande den lätta vikten är att Vivoactive 3 känns lite billig, vilket är förknippat med sin plastiga konstruktion (tydligen är det en ”fiberförstärkt polymer”).

Klockan levereras med ett matchande silikonarmband, men du kan byta ut det till  andra alternativ som är 20mm om du önskar.

Upplösningen på 240 x 240  är inte den skarpaste, och färgerna är inte särskilt levande.  Men detta hjälper också till att förbättra Vivoactive 3s batterilivslängd genom att inte suga för mycket ström. Det finns en bakgrundsbelysning som lyser upp när du vrider din handled, men även i sitt ursprungliga tillstånd är den perfekt läsbar i de flesta situationer – även utomhus.

Runt bakom finns det en hjärtfrekvensmätare – som du kan förvänta dig – och en pogo pin-style-anslutning för att fästa laddaren. Vivoactive 3 är vattenbeständig till 50m, vilket är bra nyheter för simmare – och för det faktum att du inte behöver ta av det för att duscha.

Garmin Vivoactive 3 – Programvara och smartwatch-funktionalitet

Som nämnts har du valet att antingen navigera i Vivoactive 3-menyerna med Side Swipe eller helt enkelt genom att svepa upp och ner på pekskärmen med fingret.

Menyerna är organiserat vertikalt av den anledningen, så att du byter från vanliga skärmen för att enkelt se data som dagens aktivitetsframsteg, information om puls, hur många trappor du gått, kommande möten och vädret.

Du kan också komma åt några av smartphone-funktionaliteten, som till exempel starta och pausa media, och en lista över de senaste meddelandena. Vivoactive 3 kan visa meddelanden som tas emot till din parade smartphone och visa en stor mängd information.

Oavsett var du befinner dig i Vivoactive 3-menyn, kommer en tryckning på sidoknappen att ta dig tillbaka till din hemskärm. Genom att trycka på knappen från startskärmen tar du dig snabbt till en träningsskärm. Du kan också komma åt en snabbmeny genom att trycka och hålla fast skärmen och en annan meny genom att hålla sidoknappen. Det kommer ta lite tid att sätta sig in i allt detta, men det är ett välgjort interface som du kommer tycka om till slut!

Naturligtvis, för att få ut mesta möjliga av Vivoactive 3 måste du para pulsklockan med Garmin Connect-appen för iOS eller Android. Det här synkroniserar inte bara alla dina aktiviteter och träningsdata, men det låter dig också installera nya klockans ansikten från Connect IQ-butiken.

Du måste också använda Garmin Connect för att konfigurera inställningar, till exempel vilken handled du har klockan på. Du kan också ändra vad som är tillgängligt genom att svepa upp och ner från klockans skärm, låta dig omordna eller lägga till och ta bort ”Widgets”, samt lägga till nya appar från Connect IQ-butiken.

Appen används också för att konfigurera Garmin Pay, där du anger dina kortuppgifter. Garmin Pay finns i Sverige, och stöder endast Mastercard för tillfället.  Förhoppningsvis kommer detta att förbättras så vi kan använda kreditkort från andra banker också.

Garmin Vivoactive 3 – App- och aktivitetsspårning

När det gäller bevakning under hela dagen registrerar Vivoactive 3 hur många steg du tar under dagen, vila och aktiv puls och hur mycket sömn du får över natten.

Det håller också koll på dina stressnivåer, baserat på din pulsvariation. Med den kan du när som helst kontrollera dina stressnivåer från klockan och genom att knacka på widgeten öppnas en guidad andningsövning som är utformad för att minska stressen.

Garmin Vivoactive 3 – Batteritid

Vivoactive 3  har upp till sju dygns batterilivslängd när den används för daglig registrering av aktiviteter. Jag tycker detta låter lite optimistiskt, jag fick ut mellan fem och sex dagar när jag inte använda under någon GPS-spårad löptur..

Det är fortfarande ganska bra totalt sett, och innebär att du inte behöver ladda klockan särskilt ofta. Superimponerande är att den klarar 13 timmars GPS-användning, vilket du kan förvänta dig, vilket såklart är fantastiskt när vissa smartwatches kämpar för att klara sig fyra timmar!

När batteriet blev urladdat märkte jag att den laddade väldigt snabbt. Den laddade över 50% på bara 30 minuter – vilket också är riktigt bra.

4. Garmin Fenix 5 Plus – Garmins flaggskeppsmodell

proffesionell löparklocka

En lyxig pulsklocka som har allt – nu i tre olika varianter!

När Garmin lanserade sin Fenixserie visade de verkligen att de har kunskapen att ta fram en pulsklocka som har alla funktioner, och ändå är relativt liten och smidig. Den har ett batteri som håller i hela 24 timmar vid aktiv användning. Batteriet laddas enkelt upp via den medföljande kabeln, som du enkelt kopplar in antingen i datorn, eller i ett valfritt USB-uttag. Det finns en enklare variant av klockan som heter Fenix 5S som är ännu tunnare, men då på bekostnad av att det är sämre batteritid. Den saknar också kartfunktionen som Fenix 5 Plus har. GPSen är otroligt exakt och snabb, och den har även kompass och temperaturmätare som är mycket uppskattat. Klockan synkar enkelt med fin smartwatch, och du får in all data till Garmins egenutvecklade app där du kan föra dagbok över hur din träning går. Det enda vi saknar i Fenix 5 Plus är möjligheten att spela upp musik via blåtand. Nu måste vi ta med telefonen oavsett på löprundan. Men Fenix 5 Plus är ett mästerverk som måste av de som ägnar sig åt triathlon på en professionell nivå använder.

Man märker att det är extremt hög byggkvalité på Fenix 5 Plus. Bandet är utbytbart och det finns flera olika färger att välja mellan.

Bäst pris hos:

Sportamore.se Outdoorexperten.se Outnorth.se

Vilka funktioner behöver du?

En inbyggd GPS-mottagare är ett måste för alla seriösa klockor. Där vanlig accelerometer eller gyroskop måste uppskatta ditt avstånd du rör dig, kan en GPS-aktiverad löparklocka mer exakt visa hela distansen du har täckt.

GPS kan också ge dig möjlighet att ladda upp .GPX-rutter till din sportklocka, så att du kan följa med populära spår och rutter.  Vissa pulsklockor använder också sin GPS och inbyggda kompass för att visa dig vilken rutt du har kört på din handled, så att du sedan lätt kan hitta var du började löprundan. Detta är perfekt om du ofta springer på okända platser eller har en vana att gå vilse när du springer på nya platser.

En löparklocka med en skärm kommer också att visa enklare kortfattad data under din löpning så att du kan se din takt, varvtider, kadens och hjärtfrekvens utan att behöva försöka ta fram telefonen. Många vanliga aktivitetsspårare saknar en skärm!

Som en extra bonus kommer många löpande klockor numera med en hel del smartwatch-funktionalitet. Det kan variera från grundläggande smartphone-meddelanden så att du inte behöver ständigt ta fram din telefon till fullfjädrade app-ekosystem så att du kan använda massa flera funktioner. Många smartwatch-specifika klockor kan också fungera som en bra springklocka, även om du ofta missar några av de mer avancerade träningsfunktionerna i en dedikerad löp- eller sportklocka.

bästa löparklockan 2019

Medan du tränar är det väldigt viktigt att hålla koll på din tillväxt. Särskilt din hjärtfrekvens. Det är direkt relaterat till kardiovaskulära muskler som du bygger upp. Och pulsmätare visar hjärtfrekvensen per minut. Pulsdata för hjärtfrekvensmätare visas i realtid i en liten enhet som ett armbandsur.
Hjärtfrekvensskärmarna har blivit populära eftersom det låter dig stanna inom gränsen för hjärtfrekvensen du vill behålla. Så att du kan få maximal nytta av dina träningspassar till dina fitnessmål.
Du kommer att kunna stanna kvar på din hjärtfrekvens gräns. Så att du inte blir trött. Dessutom kommer du inte göra för mycket mindre intensiv träning. Att det inte hjälper dig att bygga muskler eller gå ner i vikt.
Du kan ställa in dina riktade hjärtfrekvenszoner på träningspassare. Som ett resultat kommer det att berätta att träna mer intensiv när du behöver. Och berätta också när du behöver sakta ner. Det är allt gjort enligt dina inställningar. Den pulszon du måste välja beror på olika faktorer. Såsom din fitness nivå, ålder och träningsmål.
Professionella idrottare ändrar spårningszonerna för olika träningspass för att få en korrekt läsning av hjärtfrekvensen. Så att de kan få ut det mesta av träningen.
Som om du är villig att gå ner i vikt kommer din riktade hjärtfrekvenszon att skilja sig från någon som är villig att få muskler. Några intervallträningsprogram inkluderar kort och (mycket) intensiv träning. Dessa träningspass är vanligtvis avsedda för viktminskning. Men i motsats till normal kardiologi, varar de inte länge. De kallas också Tabata träning.
Huvudmålet för din pulsmätare är att ta dig ur din komfortzon. Men hjälper dig också att inte bränna dig själv. Så att du kan få ut det mesta av träningen inom kortast möjliga tid. Oavsett vad är ditt träningsmål finns det en perfekt hjärtfrekvensmätare för dig där ute. Att välja det är svårare än att välja din livspartner.
Det är därför vi har skapat denna köpguide för hjärthögtalare för dig. Så att du kan välja den bästa hjärtfrekvensmonitorn själv. När du är klar med denna köpguide vet du hur man väljer hjärtfrekvensmätare som passar dina behov.
Låt oss prata om frågan om hur du bor i den zon du måste under träningspasset. Eftersom du behöver använda hjärtfrekvensmätaren för att stanna i zonen som kommer att vara effektivast för dig.
Hjärtfrekvenszoner
Det finns tre målzoner för dig under träningen. Vi ska gå igenom alla zoner och deras gränser och hur de ska hjälpa till att nå dina mål.
Uppvärmningszon
Det här är den zon du måste innan du faktiskt börjar din riktiga träning. Syftet med denna zon är att få dig till den punkt där alla dina muskler strömmar med blodet för att ge maximal effekt. Vid denna tidpunkt bör din hjärtfrekvens vara ungefär 50 till 60. Detta är förhöjt än din normala hjärtfrekvens i vila.
Om du är nybörjare föreslås att du ligger inom detta område. Eftersom det minskar risken för att du blir skadad.
Du kan också minska ditt överskottsfett i denna zon. Det kommer även att hjälpa dig att minska blodtrycket och dåligt kolesterol. Sannolikheten att du har degenerativa sjukdomar kommer också att falla. Men olika träningszoner har sina egna fördelar. Och vi ska diskutera dessa zoner nu.
Fettförbränning Zone
Vid denna tidpunkt löper ditt hjärta på sextio till sjuttio procent per minut. Du kommer att använda mer energi än du skulle använda i uppvärmningszon.
Kardiozon
Cardio Zone är den zon som du kan stanna länge och behålla den hjärtfrekvensen. Men hjärtfrekvensen måste vara högre än fettförbränningszonen. Din hjärtfrekvens ska vara femtiofem till åttio procent av sitt maximala i denna zon. Du kommer att behöva bränna mycket mer kalorier. Bygg även lite magra muskler under träningen.
Som om du kör, kommer du att bygga upp dina quadriceps och hamstrings.
Egenskaper för hjärtfrekvensmätare
Låt oss prata om de funktioner som du behöver leta efter i hjärthögtalare.
Målzoner
De allra grundläggande modellerna erbjuder minst tre målzoner. Medan vissa avancerade kan erbjuda upp till storleksmål Zoner.
Med modellerna som erbjuder ett stort antal målzoner kan du rikta dig mot olika träningsprogram. Du kan rikta in olika program speciellt för uthållighet, anaerob variation och aerob.
Om hjärtmonitoren som är bäst för dig gör att du kan ställa in en målzon måste du omprogrammera det varje gång innan du byter till ett träningsprogram.
Sportklocka
Dessa är grundläggande funktioner som klocka, larm, kalendrar och nedräkningstider för träning.
Stopwatch och Split / Lap Timers
Om du kör kan du hålla koll på dina varv med detta alternativ.
Du kan hålla en poäng markerad på en krets där du kör. Och när du kommer tillbaka till den punkten kan du hålla koll på tiden för varje varv. Ett varv slutförs när du kommer tillbaka runt kretsen till utgångspunkten.
Återhämtning

Det finns många sätt man kan använda en pulsklocka när man tränar. Denna film visar hur du kan använda den för löpning.